Tapasztalatok, sikerek
... gyermekagykontroll, tanuláskontroll terén.
Kedves Olvasó! Talán meglepett a cím. Furán hangozhat, elismerem, de hamarosan belátod, nagy igazságot fogalmaz meg. Kétségtelen, hogy akik a tanuláskontroll oldalra látogatnak, vagy tanulási nehézségekkel, tanulási gondokkal küzdenek, vagy csak egyszerűen új tanulási stratégiák, új tanulási módszerek után kutatnak. Az idősebbek, lehet, "tudásbázisukat" szeretnék bővíteni, vagy csak egyszerűen karbantartani. A "hogyan tanuljunk hatékonyan?" típusú kérdésekre ősidők óta rengetegen adtak már különféle válaszokat, de a kérdés, hogy mik is a leghatékonyabb tanulási technikák, mégis megmaradt. Lehet, hogy a kérdésfeltevéssel van a gond?
A gyorstanulás varázslatos ígérete természetes módon vonja bűvkörébe, főleg a diákokat, de sokszor a meglett, élettapasztalattal rendelkező vizsgákra készülő felnőtteket is. Olyan tanulási tippekre, tanulási technikákra vágynak, melyek pirulaként bekapva, azon nyomban az ötös vizsga utáni buliba röpítenék őket! A hatékony tanulás azonban ezer olyan dologból tud csak összeállni, melyekre talán nem is gondolunk. Tapasztalatom szerint, ezeknek csak egy részéhez tudunk hozzájutni a különféle – amúgy legtöbbször valóban remek – tanulás-módszertani tréningeken, tanulási stílusokat kínáló kurzusokon. Kétségtelenül az alternatív tanulási módszerek is hozzátehetnek az egészhez, mint az Agykontroll, a Zseni mozizás, Delfintanulás, Turbótanulás, vagy azok a szakembereknek szóló tanulás-módszertani továbbképzések, mint a Kooperatív tanulás, ám – bármilyen sajnálatos is – ezek a tortának csak egy-egy szeletét jelentik.
A tanuláskontroll tanfolyam születésekor nem kevesebbre tettem kísérletet, minthogy a „torta” legnagyobb részét tudjam az érdeklődők számára átnyújtani, úgy, hogy a fent említett csodavárásunkat – mely a cselekvéstől foszt meg bennünket – ki tudjuk hajítani a fejünkből.
A Tanuláskontroll "1.000" tanulástechnika, trükk és módszer gyűjteménye, kiegészítve a Villámolvasás zseniális módszerével, mely a nyelvtanulás területén is remekül használható. Az idegen-nyelv tanulás hazánkban sajnos amúgy is kritikus pontnak számít, bár az utóbbi évek mérhető javulást hoztak e téren. S talán éppen e téma kapcsán kanyarodhatunk vissza írásunk furcsán hangzó címéhez: Tanulás, mint az életünk szövedéke, hiszen a szó maga – tanulás – sokkal tágabb értelemmel bír, mint ahogyan azt a hétköznapokban használjuk. Akárhány évesen is olvasod ezt az írást, Kedves Olvasó, tudd, hogy jelenlegi tudásod döntően nagyobb része – akárhány évet is töltöttél iskolapadban – tapasztalatból szerzett tudás! Az iskolai tanulás egyik nagy gondja éppen ez, hogy rendkívül kevés a lehetőségünk a tapasztalat útján történő tanulásra, márpedig a tudásunknak mindig ez a legbiztosabb része, a tapasztalat útján szerzett tudás. (Csak közbevetve, többek között ezt is igyekszünk orvosolni a Tanuláskontroll tanfolyamon.) Mit is akarok mondani mindezzel? Csupán annyit, hogy célszerű, ha a tanulás fogalmát kitágítjuk magunk számára, hiszen a konkrét iskolai tanulás minőségét, s annak is a hegyét – mint egy jó dárdának –, a memorizálást, ezer más, életünk egyéb területeit is befolyásoló tényező határozza meg. Ez az, amiről megfeledkezünk. Ez, természetesen, egy teljesen másfajta megközelítést kíván, hogy úgy mondjam egy holisztikus szemléletmódot. Ez az, amit megvalósítani kívánunk tanulási kurzusainkon, szóljanak azok gyerekeknek vagy felnőtteknek. S ami e megközelítés – holisztikus tanulás – érvényességét még inkább alátámasztja, az a tény, hogy a józan spiritualitás jelenléte tudja csak az embert – így a diákot is – az emberi kiteljesedés irányába vinni, márpedig ez a megközelítés magában hordozza ennek lehetőségét, sőt, elmozdítja az embert ebbe az irányba.
Ez azonban már egy következő írásunk témája kell, legyen.