papa
Nem akarok cinikus lenni, de a tanácsom az, hogy memorizálj! Ha "csak" arra vársz, hogy "beugorjon", az édes kevés. Beszéltünk erről a tanfolyamon eleget. Hívj fel, megbeszéljük, mit lehet tenni!
Nem akarok cinikus lenni, de a tanácsom az, hogy memorizálj! Ha "csak" arra vársz, hogy "beugorjon", az édes kevés. Beszéltünk erről a tanfolyamon eleget. Hívj fel, megbeszéljük, mit lehet tenni!
Sziasztok!
Elvégeztem a tanfolyamot,de nem igazán működik.Mindig van célom,látom a radaroldalt,elmetérképet készítek,kérdéseket teszek fel,a három ujj technikát is alkalmazom,mégsem ugrik be semmi a vizsgán.Pedig az AK nagyon jól működik,több sikerem is volt már.Valakinek van ötlete,hogy mit csináljak másképp?
Előre is köszönöm!
Bastet
Jó napot kívánok!
Érdeklődnék ,hogy van-e még hely a
november 6-án induló tanfolyamra !
Válaszát előre is köszönöm,
üdvözletem
Kedves Andi!
Hasonló problémával küzdök én is: mindig hagyom, hogy az egyéb érdeklődéseim, hobbijaim, egyéb teendőim elvonják a figyelmemet a tanulástól, pedig mivel levelezőn tanulok, jócskán kellene bele energiát fektetnem.
Én a következő problémamgoldó technikára akadtam az agykontrollos módszerek között (az utolsó lépést leszámítva, illetve azt "átvariálva" bárki megpróbálhatja).
A teendő:
1) Fogalmazd meg a problémát. (Pl. mindig elbliccelem a tanulást)
2) Tárd fel a probléma okait, gyökereit, miértjeit. Ehhez tegyél fel kérdéseket. (Pl. miért nem szeretek tanulni? - mert nem látom hasznát az anyagnak; miért szánom másra az időt? - mert a többi hobbim jobban érdekel; stb.)
3) Keress megoldási lehetőségeket. Ehhez én a brainstorming ötletelés szabályait alkalmaztam. Ezek: 1. minden ötlet felkerül a táblára/papírra, 2. nincs rossz ötlet, 3. ötlet szülhet ötletet. Tehát jelölj ki egy megszabott időkeretet (pl. 10 perc, vagy fél óra) az ötletelésre, és ezalatt írj fel MINDENT, ami eszedbe jut. A legnagyobb őrültségeket is - szelektálni ráérsz később. (pl. lógok a munkahelyemről, hogy tanulni tudjak; diplomát veszek a fekete piacon - átrendezem a napirendemet a tanuláshoz; megjutalmazom magam minden megtanult lecke után, stb.)
4) Válassz ki egy megoldási lehetőséget. Ha egy lehetőség nem fedi le a problémát, szerintem több is kiválasztható, csak ne ess túlzásba és ne állítsd magad lehetetlen feladat elé.
5) Cselekedj! Tegyél lépéseket objektíven és szubjektíven is. Az objektív azt jelenti, hogy ténylegesen tegyél lépéseket a kiválasztott megoldás irányába (pl. valóban tervezz meg egy új napirendet és tartsd magad hozzá), a szubjektív pedig azt, hogy változtass a hozzáállásodon. Ha ismersz agykontrollos technikákat, akkor programozz rá. Ha nem, akkor csak próbálj minél pozitívabban gondolni a dologra. Írd össze, milyen előnyöd származik a tanulásból, és függeszd ki a szobád falára, hogy mindig szem előtt legyen. Reggel fogmosás közben, este zuhanyozás közben, lefekvés előtt, felkelés után, a buszon utazva, vagy bárhol időnként mondogasd magadnak, emlékeztesd magad, hogy miért jó neked a tanulás, gondolj az élvezetes részeire, a sikerre, a tudásra, az elvégzett munka örömére, stb.
Én a múlt héten végeztem el ezt a problémafelmérést, és megoldási lehetőségként arra jutottam, hogy minden második nap foglalkozni fogok a tanulással, minden második nap viszont nem is gondolok a tanulásra, csak a hobbijaimmal, egyéb teendőimmel foglalkozom. Így megszűnik a nyomasztó érzés, mert tudom, mikor mi a dolgom, és hogy nem "bliccelés" az, ha ma épp nem a tanulással foglalkozok, hiszen tegnap is azzal foglalkoztam és holnap is azzal fogok. Ezen kívül elhatároztam például, hogy a napi emailezgetésemet, fórumozgatásomat, amivel a délutánomat kezdeni szoktam, elhalasztom estére, és a munkából hazaérve (a párom ötletére egy kis pihentető tea-szertartás után) rögtön nekilátok a tanulásnak, mert később már csak fáradtabb leszek és kevésbé lesz kedvem a tanuláshoz.
De ezek az én személyre szabott ötleteim, lehet, hogy neked teljesen másra van szükséged. Próbáld meg tényleg a fenti ötletelést, hátha neked is segít megtalálni a személyre szabott megoldási lehetőségedet! És írj, ha van még kérdésed.
Sok sikert, és jó tanulást!
Üdv:
Timi
Sziasztok!
Van egy problémám... Az a baj, hogy tudom, hogy tanulni kellene, de egyszerűen nem visz rá a lélek... Ti hogy motiváljátok magatokat? Hogy legyek kitartó a tanulásban?
Sziasztok! A nanfolyamon tanúltuk a tengerészcsomót, ésh teljesen elfelejtettem, hogy hogyan is kell, melyik kezet, a lábam melyik felére kell hogy tegyem. Valaki tudna nekem segíteni??
Szia Timi!
Én Is irtam e-mailt : )
Köszönöm
Szia Zoli! Írtam e-mailt. :)
Szia Timi!
Te esetleg tudod hogy mi az a 3ujj techkia ?? Ha igen kérlek irjd rám le elöre is köszönöm neked !! :) Szép napot Üdv Zoli
Sziasztok!
Most tapasztalom a tanuláskontroll eredményeit! A 3ujj technikát használtam fikikaórán, amit egyébként midnenestől gyűlöltem. Semmit nem tanultzam a következő órára, és a tanárnő feleltetett. Ilyenkor mindig leblokkoltam, és majdhogynem a nevemet sem tudtam, most viszont, a tanfolyam után egy erős hármasra feleltem. Mindenkinek tudom ajánlami ezt a technikát! :)
Kedves Zoli!
Mit értesz az alatt, hogy "idáig semmi"?
Fotóolvasás után mindenképp aktiválni kell az anyagot, viszont ha aktiváltál, az máris valami, nem igaz? :)
Én ezt javasolnám: tűzd ki célul, hogy szeretnéd átlátni a nyelvtant, fotóolvasd a nyelvkönyvet (ha még nem tetted meg), pihentesd, majd aktiváld, azaz rajzolj egy szép nagy elmetérképet (minimum A3-as nagyságút), amire a nyelvtankönyv alapján felvázolod a nyelvtant. (Elmetérképhez rajzolási ötleteket nézhetsz például itt: http://www.mindmapinspiration.com/ - a Villámolvasás könyvben elég minimalisztikus az elmetérkép.) Az elmetérképed legyen minél színesebb, mókásabb, és ahol tudsz, rajzolj. Ha van olyan szabály vagy példa, amit meg tudsz jeleníteni képileg ahelyett, hogy szavakkal írnád le, mindenképp úgy vesd papírra. Erre szerintem nem kell egy vagy két délutánnál többet szánnod, és máris a kezedben van egy könny(ebb)en memorizálható átfogó kép a nyelvtani anyagról. Ha akarod, ezt ki is függesztheted valahová, ahol mindig szem előtt van és gyakran rá tudsz pillantani, hogy így is memorizáld.
A szótáraidat is fotóolvasd, és ha szótárazol vagy szavakat tanulsz, a szavakról is készíts elmetérképet, a szavakhoz kapcsolj képet is, így könnyebben megjegyezhetők vizuálisan.
Egy tipp a szótanuláshoz, amit egy külföldi barátomtól hallottam, akinek a nyelvtanulás a hobbija: ő azt mondta, úgy tanul szavakat, hogy minden szóhoz keres egy hasonlóan hangzó (vagy legalábbis hasonlóan kezdődő) szót a saját nyelvéből, és ezeket összekapcsolja egy képben. (Ez egyfajta memória-fogas, ha jól emlékszem a kifejezésre.) Ő egy ír-német példát hozott, úgyhogy helyette megpróbálok én kreálni egy példát a könnyebb érthetőség kedvéért. Például meg akarod tanulni a német Tier (állat) szót, erre kellőképpen hasonlít a kamionos kifejezés, a TIR. Tehát ha az "állat" szót szeretnéd megtanulni németül, képzelj el egy állatseregletet, amint egy kamion vezetőfülkéjében tolonganak, a kamion orrán pedig ott virít a TIR felirat. Megalkotni ezt a képet nem tart tovább, mint néhányszor elismételni magadban, hogy "Tier-állat-Tier-állat..." (amit biztosan megteszel, ha szavakat kell tanulnod), viszont az erőteljes (és mókás :)) képi emlék miatt nagyobb az esélye, hogy később fel tudod idézni az állatos kamion képét, amin ott virít a TIR felirat, amiről szinte biztosan eszedbe fog jutni a Tier szó.
Ez is egy példa arra, amit Kornél írt, hogy azt kell keresni, hogyan tudod szórakoztatóbbá és hatékonyabbá tenni a memorizálást. Ennek a hatékonyságát egyébként minden olyan megközelítés növeli, ami rávesz, hogy több képességeddel vegyél részt a tanulásban. Például ha csak a könyvet vagy a szószedetet olvasod, az csak írott szöveg központú tanulás, de ha elmetérképezel, az már a képi, vizuális eszköztáraidat is megmozgatja. Ha filmeket, tévéműsorokat nézel, zenét, rádióműsorokat hallgatsz az adott nyelven, az bevonja a hallás utáni képességeidet is. Ha keresel olyan oldalakat, ahol chatelni tudsz a tanult nyelven, az interaktívvá teszi a tanulási folyamatot és lehetővé teszi, hogy személyes élmények által tanulj.
Szóval, ahogy Kornél is írta: fotóolvass mindent, elmetérképezz sokat, és keress minden lehetőséget rá, hogy elmerülj a nyelvben, minél több képességeddel, minél többféle módon.
És ha tudok/tudunk még bármiben segíteni, legyen az bármilyen általános vagy akármilyen apró gyakorlati kérdés, csak írj bátran. Remélem, tudtam hasznos tanácsokat adni. :)
Üdv:
Timi
Szia Timi!
Köszönöm a segitséget és az infót neked .Remélem azért tudom majd használni mert kelle nagyon az angol tanulásba. Mert én arra gondoltam hogy fotóolvasom az angol nyelvkönyvet és hátha maradna valami de idáig semmi de miért ??? nem tudom lehet hogy rosszulcsinálok valamitt ???? vagy az aktiválással lehet hiba ??? valakinek van ötlete mit csináljak ??? :) EZ A JÓ EMAILCIMEM parzeus@citromail.hu
Kedves Kornél!
Lehet, hogy van benne igazság, bár szerintem bennem azért nem maradt meg annyira a nyelvtanulás, mert számomra az most nem egy aktuális projekt... nem tudom. :)
Az elmetérképet semmiképp sem becsülöm alá, az egész tanfolyam anyagából talán az lopta be magát leginkább a szívembe meg a napi rutinomba. Munka, tanulás, hobbi, mindennapi tevékenységek - szinte nincs is olyan terület, ahol nem tudom felhasználni.
A fotóolvasás viszont még valóban kicsit misztikus, megfoghatatlan a számomra, nehezen "érem tetten".
Egyébként rögtön a tanfolyam után én is erről írtam, de nemcsak a fotóolvasás vagy az elmetérkép, hanem az egész villámolvasás ügyén, hogy úgymond "gyanúsan egyszerű", az ember keresi benne a csodát és nem találja - persze attól még működik, sőt, éppen attól működik, hogy nem kell hozzá csodatétel.
De ha már itt vagyunk, Kornél (és többiek), tudsz esetleg olyan anyagot, könyvet, honlapot, egyéb forrást ajánlani, ami a nyelvtanulással vagy úgy általában a tanulási technikákkal olyan összefogottan, gyakorlatiasan és érthetően foglalkozik, mint a Paul R. Scheele féle könyv a villámolvasással? Köszönjük előre is! :)
És boldog névnapot kívánok! :)
Üdv:
Timi
Timi! Köszönöm a válaszaidat, tudd, nagyon jókat "ötletelsz". A Villámolv. tanfolyamon is ejtettünk szót a nyelvtanulásról, de senki nem veszi komolyan. Nyelvtanulás esetén a (szó szerinti)memorizálást nem kerülhetjük el, így azt keressétek mindig, hogy mi az, ami a memorizálást gyorsabbá, hatékonyabbá, netán szórakoztatóbbá tudja tenni. A fotóolvasás és az elmetérképes jegyzet két fontos eszköz, de annyira egyszerűnek tűnnek, ne mondjam primitívnek, hogy nem veszik komolyan az emberek, lásd, Te sem emlékeztél rá, pedig elhangzott. A Tanuláskontrollon pedig valóban tucatnyi memorizálást segítő eszközről ejtünk szót, az előző kettőn kívül is.
Kedves Zoli!
Nem tudom, a fotoolvasas alatt valoban csak a fotoolvasas reszet erted a metodusnak (specialis szemallas, lapozas), vagy a teljes villamolvasas technikat (fotoolvasas+aktivalas). Ha jol tudom, az eredeti angol irodalom nem kulonbozteti meg a kettot kulon kifejezessel, de szerencsere a magyar igen, hiszen a fotoolvasas csak egy resze a villamolvasas folyamatanak.
Szoval, ha csak a fotoolvasasra gondolsz, az meg csak egy passziv tudast ad, barmire is hasznalod, es ezt aktivalni kell (szuperolvasas, elmeterkepezes, stb.). Letezik spontan aktivacio, tehat amikor mintegy "heureka-elmenykent" eszedbe jut valami, de erre sosincs garancia, es erre epiteni sosem bolcs dolog. Minden esetre fotoolvasni a szotarakat semmikepp sem arthat, de onmagaban keves.
Hogy a teljes villamolvasas metodus hogyan hasznalhato a nyelvtanulasra, azzal kapcsolatban remelem, tud majd valaki irni valami hasznosat (esetleg olyan, aki a tanulaskontroll tanfolyamon is reszt vett), mert sajnos a villamolvasason errol nem tul sok szo esett (vegul is nem is errol szolt a tanfolyam), es en meg nem probaltam nyelvtanulasra hasznalni.
Szemely szerint azt tanacsolnam, hogy a nyelvtankonyv tartalmat probald villamolvasni es elmeterkepet rajzolni rola, a szavakat is elmeterkepezheted, ez biztosan segit az atlatasban es megjegyzesben.
Van esetleg valami konkret feladatod? Vagy autodidakta modon tanulnal?
Remelem, jar majd erre valaki nalam hozzaertobb, es konkretabb tapasztalatokkal tud szolgalni, mert en csak sajat kutfobol otletelek. :)
Udv:
Timi
(bocsanat az ekezetek hianyaert :))
Sziasztok!
Megszeretném kérdezni hogy szerintetek csak azzal hogy fotótolvasok lehet angol tanulni? Mert nekem arra kellene igazán!! Várom a választ bárkitől. :)
Nincs mit, örülök, ha segíthettem. :)
Köszi Timi az összes segítséget!
Katus, mi az Október 6. utcában voltunk, de szerintem ez nem állandó helyszín.
Még csak annyi, hogy Budapesten pontosan hol tartják a tanfolyamokat?